Sider

onsdag 30. mars 2011

Kronene i Håvet!

Kronene i Håvet er nærmest blitt ett symbol for bergstaden Kongsberg.

Her hvor vildsom ørk har været
Og sig grumme dyr har næret
Nu et Guds skatkammer findes
Hvor den edles søverts vindes
Norge derved staar i blomster
Kongen også har indkomster
Fire konger har erfaret
Hvad for skat her er bevaret


Teksten er hugget inn i fjellet under Kronene.
 
Første Krona er fra 1624!!

Jeg gikk en tur opp til Håvet her om dagen, det er uhyre bratt opp men asfaltert og fint:) Du kan gå som meg el ta bilen.. men la bilen stå vinters tid!
Utsikten fra før du når Kronene er helt fantastisk, du ser utover hele Kongsberg by. Selve Kronene ligger i ett lite søkk oppe på toppen av Håvet.. ikke så lett og ta bilder der da lyset er noe fraværende..

Sommerstid settes det ut sauer der oppe, turstier på kryss og tvers fører deg bla annet til Funkelia (slalom bakken) og  fine turområder med fiskevann og deilig utsikt, skog og opplevelser.
Absolutt vært ett besøk med andre ord:)



Ta med niste, gode sko, en venn el to og kamera!

*Klem

                                                                     

1 kommentar:

  1. Det er så hyggelig å se så mange flotte bilder fra Kongsberg. Jobbet for mange år tilbake på byggesak i kommunen. Da ble jeg godt kjent med byen på mange av mine befaringer. Har vært og sett på kronene i Håvet også, men det er lenge siden nå. Da jeg så disse bildene fikk jeg lyst til å ta turen en og alene for å se dem igjen!

    Irene

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails